Питанка: За рекламните и други специалисти.

Колко от цената на продуктите като Кока Кола, Орбит и другите, дето всеки ден ги гледаме по телевизиите, всъщност е стойността на рекламата?

Бих се радвал да чуя всякакво мнение.

26 мнения за “Питанка: За рекламните и други специалисти.

  • Reply Иво 05.01.2008 at 17:10

    Доколкото знам кока-кола харчат минимум 50% от приходите си за реклама. Що се отнася до това дали има нужда от нея – ми сля, че да. Защото целта на рекламата по принцип не е да те убеди в качествата на даден продукт за да си го купиш, а да ти набие в ума името му. По тази причина ние често избираме именно продукта, който е рекламиран, макар да не сме твърдо убедени в предимствата му.
    Само за сведение – не харесвам кока-кола! И се сремя по-малко да се влияя от рекламите.

  • Reply Ralev.com 05.01.2008 at 16:49

    PS: нещо, което е по темата с кока кола и рекламата :
    вижте анкетата долу в http://www.Logoblink.com

    има сравнение между логото на КокаКола и това на Пепси – за това, кое е „по-добре дизайннато“. Логично, повечето хора са маркирали КокаКола, но реално съм сигурен, че няма да се аргументират правилно.
    Това е все едно да питаш кой БЕНЦ е по-добре направен – някой от 1930 или някой от 2007?
    Това да си ретро-фен просто не е аргумент. Хората до толкова са с промити глави, че ако ги питате дали и логото на гугъл е хубаво – те ще кажат ДА, но поне за логото на гугъл има изписано много и от дизайнери, и от любители.
    Това го казвам единствено в контекста на „рекламата прави продукта това, което е , дори ако последният е малко ретро и разяжда пирони“.

  • Reply Ralev.com 05.01.2008 at 15:29

    да, според мен има.
    Има една книжка за историята на Кока-Кола, която я издадоха ТЕ, преди година-две. Вътре отлично става ясно, че ако не е била агресивната им рекламна политика кока-кола до никъде нямаше да стигне. Прогресът на фирмата е именно през години когато я е управлявал някой с много пари и вяра, че чрез реклама може да се покорят щатите и дори света.

    иначе.. ако едно шише от 2л. кола струва 2 лв. , бих стрелял на сляпо и бих казал, че 25 стотинки отиват за реклама, а ако броим и самата опакавка за рекламен разход… + още 10 стотинки, примерно.

  • Reply Станислав Божков 05.01.2008 at 10:41

    Според мен, 70-80% е стойността на рекламата, като добавим и 10-15% за дистрибуция :) … производствена цеина 20-30ст. Все пак, ако нямаше тази реклама, те нямаше да продават толкова много и нямаше да може да се разрастнат и да им падне толкова много пройзводствената цена.

  • Reply zeridon 05.01.2008 at 9:37

    О да определено има.
    Не знам дали е истина но от доста време се върти историята че точно колата решили една година да платят 20 тина процента по малко за реклама … реакцията била 35% спад в продажбите.

    И като странична бележка, някакъв мастит рекламист беше казал … 50% от разходите за реклама са пари хвърлени на вятъра, само да знаех кои 50% са това.

  • Reply Комитата 05.01.2008 at 1:12

    Е тук трябва да се съглася с мистър Колев. Има един такъв експеримент в историята на Кока Кола с ужасяващи последици (спрели рекламата за известно време), който е влязъл в учебниците по реклама.

  • Reply Боян 04.01.2008 at 20:43

    В отговор на въпроса има ли нужда от реклама – да. Теорията казва, че производител, действащ в условията на олигопол, посредством рекламата изпраща сигнал към потребителя, че стоката която предлага е качествена, т.е. той е сигурен че ако потребителя опита стоката, има голяма вероятност да остане постоянен клиент. В този случай даже не е необходимо рекламата да носи някаква съществена информация за продукта – тя е просто сигнал за качество. Пак според теорията, фирма, която не е сигурна в качеството на продукта си/не предлага продукт с добро качество не би следвало да рекламира – тъй като това няма да спечели за постоянно клиент, който се сблъсква с лошия продукт.

  • Reply Боян 04.01.2008 at 20:37

    В момента чета за изпита за CFA – I ниво и в учебника по икономикс има цитирано американско изследване по въпроса. Цялото можеш да го видиш тук: http://www.toolkit.com/small_business_guide/sbg.aspx?nid=P03_7006
    Иначе конкретно за безалкохолните напитки, в САЩ около 3% от крайната цена са рекламните разходи…

  • Reply Антония 04.01.2008 at 18:54

    В първия прочетен от мен учебник по маркетинг пишеше, че средно около 80% от себестойността на един шоколад се падат на опаковката и маркетинговите разходи :)

  • Reply Георги Ангелов 04.01.2008 at 18:16

    П.С.

    @ Богомил Шопов
    Ще обърна въпроса ти обратно – смяташ ли, че акционерите на Кока Кола биха допуснали да се дават милиарди за реклама, ако тези пари можеха да се спестят и да се разпределят като печалби?

    Кока Кола все пак не е държавно министерство с чиновници, които харчат чужди пари без да се интересуват от данъкоплатците.

  • Reply Георги Ангелов 04.01.2008 at 18:14

    Българската икономика произвежда стоки и услуги за над 50 милиарда лева годишно. Рекламният пазар е няколкостотин милиона. Със сигурност под 1% от БВП.
    Много видим пазар – защото е постоянно в медиите, но доста малък. Прилича на туризма, който също е малък отрасъл, но постоянно присъства в медиите като едва ли не „структуроопределящ“.

  • Reply kolev 04.01.2008 at 18:02

    не само за да се продава, ами и за да бъде.
    може би имаш нещо предвид?

    зарежи това продаване
    :)
    продаването е страничен продукт от добрия маркетинг

  • Reply Богомил "Бого" Шопов 04.01.2008 at 17:51

    @kolev: Да поставя по друг начин въпроса: Има ли нужда от реклама Кока Кола, за да се продава със същите темпове.

  • Reply kolev 04.01.2008 at 17:48

    Не, колата я продава продавачката :)
    Изобщо не се отнася до продаването, отнася се до купуването.
    Рекламата променя възприеманата стойност на марката. Тя пък променя стойността на продукта.
    Поребителят гледа реклама и си вика:
    „Ейй, ц-ц-ц, басиготината Кола“ и щом реши, че е по-ценна от 1.20 – купува.
    Общо взето, това е маркетингът: как да увеличим резликата между цената и възприманата стойност, за да провадаме повече или на по-висока цена.
    При Кока-Кола промяната е МНОГО голяма, защото компанията е много добра в тая работа.
    Това последното важи и за Ригли (тия с дъвките и бонбонките).
    Рекламата има голям…

    Ох, цялата логика е, хм, обратна.
    Потребителят (понякога) мисли:
    „Като плащам лев и 20, давам лев от тях, за да им платя тъпата реклама. Малеее, колко е скъпа Колата!“
    Маркетинг-мениджърът мисли:
    „Их, какъв хубав мениджър съм! Мога да продавам на лев и 20! Благодарение на рекламата…“
    Но и двамата са прави. Те са от двете страни на едно и също уравнение :)
    Можеш да зачеркнеш рекламата отляво и отдясно на равното – нищо няма да се промени.
    Само цифрите ще станат по-малки, щото:
    – конкуренцията не спи;
    – потребителите са твърде много и без реклама не може така – от ванкувър до владовосток…

  • Reply Михаил 04.01.2008 at 17:22

    Не е толкова просто. Като имащ достъп до костинга на Кока-Кола вкл. и за България мога да ви кажа че е доста трудно да се изчисли в БГ коката. Влиза в цената на концентрата (който се купува всъщност от Кока-Кола). Много ПОД 50% е, не се притеснявайте.

  • Reply Богомил "Бого" Шопов 04.01.2008 at 17:16

    @kolev: Мислиш, ли че рекламата продава Кока Кола?

  • Reply kolev 04.01.2008 at 17:03

    въпросът предполага ехидно наддаване в посока надолу.
    но, всъщност:
    невъзможно е да се пресметне.

    ако ригли или кола спестят рекламата,
    потреблението ще спадне,
    обемът на производството ще спадне,
    цената за производството на една бутилка или дъвка ще се качи,
    защото голям обем = ниски производствени разходи.

    единственото хубаво в тоя сценарий – рекламаджиите ще намалеем :)

    сметката е твърде трудна, но можеш да видиш цената на Кооп-Кола, тя е Кока-Кола без реклама. Струва например 60-70% и е почти същата.
    Но ти не я пиеш, нали :)

  • Reply Комитата 04.01.2008 at 16:52

    Зависи коя цена взимаш за основа, Стойче. Според мен просто взимаш най-евтината лимонада на пазара, вадиш цената и от цената на кока кола, правиш малък дискаунт но не повече от 15% за по-качествените опаковки и съставки и имаш стойността на рекламата.

  • Reply Комитата 04.01.2008 at 16:37

    Доста над 50%, но нямам идея точно колко.

  • Reply Стойчо 04.01.2008 at 16:35

    Ами направи си сметката, че ти продават подсладена газирана вода за 1 лев литъра? Каква може да е производствената му себестойност? Бих предположил 5ст/литъра; останалото е стойността на марката, респ.рекламата:-)

Оставете ми коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.